REFLEKSI
REFLEKSI SESI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (P&P)
Tajuk : NUTRISI
1.
Refleksi ke atas masalah/penambahbaikan dalam pengajaran dan pembelajaran
tajuk tersebut.
• Kaedah penyampaian
yang kurang berkesan, misalnya membosankan, tidak menarik dan kurang
bersesuaian dengan tahap pemikiran pelajar dan keadaan persekitaran. Misalnya
pada waktu tengah hari perlu lebih banyakkan aktiviti dengan para pelajar
bagi menarik perhatian mereka dan mengelakkan mereka tidur sewaktu sesi
P&P.
• Pelajar tidak
memberikan perhatian semasa guru mengajar.
• Guru tidak
menggunakan bahasa badan yang berkesan untuk menarik minat pelajar dalam
memberi tumpuan semasa guru mengajar.
Penggunaan perkataan
ok terlalu kerap menjadikan pelajar bosan.
Tiada unsur motivasi
semasa pengajaran guru menyebabkan pelajar tidak bersemangat untuk belajar.
• Pelajar tidak
melakukan bacaan awal mengenai tajuk tersebut. Ini menyukarkan mereka
memahami konsep-konsep yang ditekankan dalam topik tersebut.
2. Cadangkan
strategi/kaedah pengajaran bagi mengatasi masalah tersebut.
• Pendekatan
pengajaran yang lebih menyeluruh dan berkesan perlulah dilaksanakan. Berikan
contoh-contoh yang bersesuaian dan berkaitan dengan kehidupan seharian agar
mereka dapat mengaplikasikan pengetahuan tersebut seterusnya menjadi suatu
hikmah dalam kehidupan mereka.
• Menjalankan suatu
aktiviti yang dapat melibatkan pengibatan mereka secara menyeluruh. Dengan
membahagikan para pelajar kepada beberapa buah kumpulan kecil, mereka
dikehendaki berbincang mengenai jenis- jenis nutrisi. Pada akhir sesi
P&P, mereka dikehendaki membentangkan hasil kerja mereka di hadapan
kelas.
• Guru haruslah
melakukan rancangan pengajaran, iaitu rancangan harian yang lebih teliti dan
tersusun agar segala matlamat dan objektif pengajaran dapat disampaikan dan
diterapkan ke dalam diri setiap pelajar. Lakukan latihan mengajar terlebih
dahulu sebelum masuk ke dalam kelas bagi memastikan segala rancangan
pengajaran dapat dilaksanakan. Kaitkan topik baru yang hendak diajar dengan
topik yang telah dipelajari. Misalnya, kaitkan topik nutrisi dengan topik
yang telah dipelajari.
Guru perlu memastikan agar suasana pembelajaran
sentiasa menyeronokkan. Ini dipengaruhi oleh sikap pelajar dan keadaan
persekitaran kelas. Keadaan kelas yang selesa membantu sesi P&P berjalan
dengan lebih lancar dan berkesan.
• Pemantauan dan penilaian perlulah dilakukan agar
rancangan pengajaran tidak menyimpang jauh daripada matlamat dan objektif
pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, ini juga bagi memastikan para
pelajar dapat mengusai objektif pengajaran yang ditetapkan. Ini dapat
dilakukan melalui sesi ujian bertulis dan soal jawab dengan para pelajar mengenai
topik nutrisi.
• Akhir sekali, guru perlu melakukan refleksi
kendiri bagi menilai sejauh mana keberkesanan kaedah pengajaran yang
dilaksanakan. Ini dapat dinilai dari segi penguasaan para pelajar mengenai
objektif pengajaran pada hari tersebut, bukan dinilai dari segi sukatan mata
pelajaran yang dapat dihabiskan.
|
Sunday 16 December 2012
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment